V minulém vydání časopisu jsme si povídali o Memoriálu Antonína Fajkoše s některými z garantů soutěžních prací nedávno skončeného pátého ročníku studentské soutěže. Neviditelné osoby stojící v pozadí, bez nichž by ovšem soutěž popularizující téma střech existovala jen stěží. Oni jsou těmi, kteří své studenty k tématu střech nasměrovali, kteří na vysokých školách obor střech vyučují a na nichž záleží, jaké kvality budou mít příští odborníci.
Dnes v povídání pokračujeme, tentokrát s pány Ing. Luborem Kalouskem, Ph.D., a doc. Ing. Ladislavem Štěpánkem, CSc. z tradiční bašty výuky střech, Ústavu pozemního stavitelství na Stavební fakultě VUT Brno.
Proč jste se rozhodli doporučit svým studentům účast v Memoriálu Antonína Fajkoše?
Ing. Kalousek: „Pana docenta Fajkoše jsem měl tu čest osobně poznat jako student a později i jako jeho kolega a spolupracovník. Jeho legendární přednášky bezesporu ovlivnily generace stavařů. Když nás pan docent v roce 2010 předčasně opustil a následně vznikla studentská soutěž Memoriál Antonína Fajkoše, považoval jsem za osobní závazek tuto soutěž šířit mezi studenty, tak aby jeho jméno zůstalo trvale v povědomí i mezi našimi mladšími kolegy. Samozřejmě pro studenty je pak taková úzce specializovaná, vysoce odborná a přitom nekomerční soutěž vynikající příležitost, jak si porovnat svoji práci s ostatními kolegy z ostatních univerzit.“
doc. Štěpánek: „Student Zdeněk Modlitba (letošní soutěžící – pozn. red.) je studentem bakalářského studia oboru Architektura pozemních staveb na FAST VUT v Brně a v rámci předmětu Ateliér AG35 mi byl v letním semestru 2014/15 přidělen, abych vedl a konzultoval jeho práci v oblasti pozemního stavitelství. Mimo jiné bylo jeho úkolem pro jím navrženou stavbu Hudebního klubu navrhnout i konstrukci zastřešení a vypracovat výkresy zadaných detailů. Do soutěže v rámci Memoriálu Antonína Fajkoše se přihlásil z vlastní iniciativy.“
Garantem soutěžní práce v Memoriálu jste byli poprvé?
Ing. Kalousek: „Určitě ne. Soutěž sleduji od prvního ročníku a pokud si dobře vzpomínám, tak se soutěže zúčastnil v každém roce některý ze studentů, které jsem na bakalářskou nebo diplomovou práci vedl.“
doc. Štěpánek: „V historii této soutěže byla mnou studentská práce doporučena poprvé.“
K tématu střech směřujete své studenty cíleně nebo šlo při výběru zadání práce o náhodu?
Ing. Kalousek: „Myslím si, že studenti si hodně vybírají svého vedoucího i podle profesního zaměření. Mně osobně je oblast střech, fasád, izolací a zejména konstrukčních detailů velmi blízká, takže jsem měl vždy štěstí na řadu výborných mladých stavařů, kteří pod mým vedením závěrečné práce vypracovávali. Při vzájemných konzultacích jde pak o to, abychom studenty do oboru střech a následně i do soutěže motivovali, neboť v závěru svého studia mají často mnoho jiných povinností.“
doc. Štěpánek: „Konstrukce zastřešení je velice důležitou částí každé stavby a jejímu návrhu je třeba věnovat náležitou pozornost již u studentských prací. Týká se to nejen vhodného konstrukčního řešení střechy, ale hlavně i skladby střešního pláště. Za velmi důležité pokládám i řešení detailů, u nichž je prvořadá nejen otázka proveditelnosti, ale i splnění všech požadavků, které jsou na střechu, jako obvodovou konstrukci stavby, kladeny.“
Je ve výuce věnován tématu střech dostatečný prostor?
Ing. Kalousek: „Každý nadšený pedagog bude vždy tvrdit, že jeho předmět je ten nejdůležitější. Také já si myslím, že bychom dokázali ve výuce využít více času, který by se oblasti střech dal věnovat. Musíme však zohlednit to, že v rámci akreditace studijního oboru je nutno zajistit přiměřený podíl výuky pro všechny předměty. Přesto si troufám tvrdit, že výuka tématu střech je na naší fakultě na vysoké úrovni, o čemž třeba svědčí i to, že se naši studenti soutěže Memoriál Antonína Fajkoše pravidelně a často i velmi úspěšně zúčastňují.“
doc. Štěpánek: „Tématu střech je v rámci výuky věnovaná velká pozornost, a to nejen ve studijních plánech zařazených předmětů, týkajících se problematiky pozemního stavitelství, ale i v rámci projektů, které studenti pod vedením učitele samostatně zpracovávají. V závěru studia jsou pak předmětem zadání bakalářských popř. diplomových prací, a to nejen na oboru Pozemní stavby v rámci studia programu Stavební inženýrství, ale i v rámci studia bakalářského studijního programu Architektura pozemních staveb a navazujícího studijního programu Architektura a rozvoj sídel.“
Jaký Memoriálu AF přisuzujete význam? Myslíte si, že soutěž může nasměrovat zájem studenta k oboru střech?
Ing. Kalousek: „V dnešní době je velmi důležité ‚umět svoji práci prodat‘ a právě soutěž Memoriál Antonína Fajkoše umožňuje začínajícím odborníkům prezentovat veřejně výsledky své odborné činnosti. Význam soutěže pak možná ještě více doceníme, až se ze soutěžících studentů stanou naši kolegové a spolupracovníci, kteří třeba budou svými články nebo realizacemi přispívat do časopisu Střechy-Fasády-Izolace a budou tak tvořit základ další generace našeho střechařského oboru.“
doc. Štěpánek: „Doc. Ing. Antonín Fajkoš, CSc., byl několik desetiletí nejen mým kolegou, ale i osobním přítelem. Vážil jsem si jej jako na slovo vzatého odborníka v oblasti zastřešení, který byl uznáván odbornou komunitou nejen u nás, ale i v zahraničí. Vzhledem k jeho vědomostem, praktickým zkušenostem i k zodpovědnému a lidskému přístupu byl studenty velmi oblíben. Jeho náhlé úmrtí nás všechny velmi zasáhlo. Oceňuji, že studentská soutěž časopisu Střechy-Fasády-Izolace nese právě jeho jméno.“
Děkujeme všem garantům za podporu Memoriálu Antonína Fajkoše a přejeme jim mnoho studentů zapálených pro střechy, kteří by obohatili příští ročníky studentské soutěže.